Subject: FW: SUE 2025. aasta tegevuskava
From: "MKM info" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Thu, 8 May 2025 11:24:56 +0300

From: Henrik Kutberg - MKM <[email-masked]>
Sent: Thursday, May 8, 2025 10:13 AM
To: info - MKM <[email-masked]>
Subject: FW: SUE 2025. aasta tegevuskava

From: Vaido Mikheim <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Tuesday, April 15, 2025 10:55 PM
To: Henrik Kutberg - MKM <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Cc: Sigrid Rajalo - MKM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> 
 >; Sandra Särav - MKM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 
Eve Peeterson <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: SUE 2025. aasta tegevuskava

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere, Henrik!

Saadan täiendatud SUE 2025.a. tegevuskava.

Lisaselgitused allolevas e-kirjas esitatud küsimustele:

1.	Läbivalt korrigeerisin ning täiendasin 2024.a. ja 2025.a. tegevuste 
sidusust, eriti hangete osas.
2.	Regionaalse iduettevõtluse toetamise puhul oleme kajastanud ainult SF 
vahenditest tehtavaid tegevusi. See on üks neljast punktist, mida on 
võimalik võimendada täiendavate vahendite leidmisel.
3.	Turunduse punkti kirjutasin põhjalikumalt lahti, siin all kajastuvad ka 
meie tegevused sTARTUp Dayl, Latitude59l jt ürituste raames. Lisaks 
osaliselt rahastame siit asutajate pealekasvu ning uute iduettevõtete 
asutamisele suunatud tegevusi.
4.	Täiendasin nii regulatiivsete kitsaskohtade tuvastamise punktiga. Samuti 
lisasin siia uue tegevusena kaitsetööstuse iduettevõtete vajaduste 
kaardistuse ja EL-i suunalised tegevused.
5.	Inimkapital: välistalent, siin veerus on Tenity poolt ellu viidav 
välisasutajate kogukonnategevustele suunatud hange. Tuleviku tegijate hange 
keskendub gümnaasiumiastme noortele ning seal elluviijaks TalTech.
6.	Tõin asutajate pealekasvule suunatud tegevused nii teenuste kui turunduse 
real eraldi sihistatult sisse. Osaliselt panustavad sama eesmärgi heaks ka 
süvatehnoloogiale sihitud tegevused.

Kuna Sa lahkelt küsisid, milliseid teemasid on võimalik võimestada ja/või 
ellu kutsuda, siis loetelu alljärgnev:

a.	Uute iduettevõtete asutamisele suunatud tegevused. Väikesemahulisi 
sekkumisi (häkatonid, meetupid, investorite-iduettevõtete kontaktüritused) 
on võimalik rahastada jooksvalt ning paindlikumalt. Laiapõhjalisemate ning 
mahukamate tegevuste ellu kutsumiseks on vajalikud hankeprotsessid, mis 
lihthankemenetlust ületava piirmäära puhul tähendavad ajakulu.

Seda suunda ootavad ja toetavad teiste seas Asutajate Selts, EstVCA, EstBAN 
ja Lift99.

b.	Välistalendi leidmisele suunatud tegevused sihtturgudel. Lihtsustatult 
öeldes tähendab see järjepidevat müügitööd valitud välisturgudel. Täna on 
meil selleks üks inimene ca 20-25% müügitöö osakaaluga tööajast. Osaliselt 
oleme lisaressursi leidmiseks keskendunud Põhjala koostöösuuna võtmes 
rahvusvahelistumisele ja täiendavalt alustanud ühistegevusi Work in Estonia’ga, 
aga hüppelist kasvu selle arvelt loota on optimistlik.

Sellegi suuna olulisust on rõhutanud Asutajate Selts ja EstVCA. Välistalendi 
kui tööjõu leidmise osas on siin enim valmis kaasa lööma meie tänased 
ükssarvikud.

c.	Regionaalse iduettevõtluse hoogustamisele suunatud tegevused. Siin 
absoluutnumbrites kiiret iduettevõtete arvu, nende käivete ega 
investeeringute kasvu loota pole. See öeldud, praegu väljaspool Tallinna 
toimuvasse panustame marginaalselt, millega parimal juhul hoiame 
olemasolevat taset.

Toetajaid siin oluliselt vähem. Tehnopol ja üksikud entusiastid Pärnus ning 
Viljandis.

d.	Rahvusvahelistumisele suunatud tegevused laiemalt. Siinhulgas 
investorkontaktide loomine, välismeediaga suhtlus, erinevates 
rahvusvahelistes võrgustikes osalemine ja muud tegevused, mida ainult 
välistalendi suund ei kata. Teame, et nii idu- kui ka kasvuettevõtete 
töötajaskond, kliendid-turud ja investorid on rahvusvahelised. SUE 
rahvusvaheline nähtavus ja võimekus on täna leebelt öelduna keskpärane.

Mõningase kannatlikkuse ja sobivate raamhanke/ideekonkursside lahenduste 
leidmise korral on võimalik Eesti-siseseid tegijaid kasutada punkti A 
lahendamiseks. Tänases olukorras vaatavad turuosalised SUE poole, et me 
võtaks eestvedaja rolli. Oleme ühe värske töötaja ressurssi siia osaliselt 
paigutanud, kuid see on tulnud trade-off’ina: valuvaigistava mõjuga kohesed 
kiirsekkumised vs mahukamad, pika mängu tervikvaatest lähtuvad sekkumised.

Punktid B, C ja D vajavad täiendavat inimjõudu või siis otsuseid ressursside 
ümberpaigutamise osas mõne tänase tegevusvaldkonna arvelt.

Tänane jagunemine inimeste ja fookusteemade lõikes: süvatehnoloogia (2), 
välistalent (1), regionaalne iduettevõtlus (1), seire (1), teenused-kogukond 
(1), tugifunktsioonid, sh finants, kliendihaldus jm admin (1), 
Põhjala/rahvusvahelistumine (1) + mina juhi ning lisajõuna horisontaalselt 
seal kus vaja (1).

Rasvases kirjas markeeritud valdkonnad vajavad minu hinnangul minimaalselt 
kaheliikmelisi tandemeid. Ühe-mehe/naise-tiimide abil skaleerumise usutavus 
idusektoris on teadagi milline 😊.

Täna isegi peamine kitsaskoht pole raha(puudus), vaid raha sekkumisteks 
konverteerimise kiirus ning võimekus.

Ülaltoodu pole kaeblemine, hakkama saame praegugi. Süvatehnoloogia on hea 
näide: ettevõtete arv, investeeringud ja käibed liiguvad kasvukursil, ent 
sinna on viimased kolm aastat ka 3+ (mina, Inga, Kati+Eve) inimest 
panustanud + süvatehno ökosüsteemi partnerite viimase aastakümne aktiivseim 
toimetamine.

Muide, ülaltoodud loetelus ma eraldi süvatehnoloogia suunale veel jõulisemat 
keskendumist välja ei toonud, kuigi valikuna kaalumist väärib.

Suures pildis läheb idusektoril Eestis jätkuvalt hästi, per capita on ka 
Startup Estonial igati konkurentsivõimeline tiim ja ökosüsteemi osapoolte 
meelsus ka konstruktiivne.

Tööd teeme, kannatlikkust ja optimismi on.

Parimat

Vaido

Vaido Mikheim

iduettevõtluse valdkonnajuht

innovatsiooniteenuste ja iduettevõtluse osakond

Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutus (EIS)

+372 5742 4891

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Sepise 7, 11415 Tallinn

 <http://www.eis.ee/> www.eis.ee

From: Henrik Kutberg - MKM <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, February 5, 2025 2:30 PM
To: Vaido Mikheim <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Cc: Sigrid Rajalo <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 
Sandra Sarav <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: SUE 2025. aasta tegevuskava

Tere, Vaido

Saadan oma kommentaarid 2025. aasta SUE tegevuskavale (otse faili hetkel 
midagi lisama ei hakanud), mida palun sul täiendada:

1.	Startup ökosüsteem: teenused (rida 4) – siin valdavalt kirjas tegevused, 
mis hangiti eelmisel aastal (suuremahulised hanked), aga peaks kirjeldama 
tegevusi, mis plaanis sellel aastal (selles osas vaata palun dokument 
läbivalt üle, et ei kirjeldaks liiga palju juba tehtut) ja lisaks välja 
tooma, et sel aastal seirame/analüüsime eelmisel aastal hangitud teenuste 
tegevusi ja tulemusi, toimuvad väljamaksed jne.
2.	Startup ökosüsteem: regioonid (rida 6): 137k, kas siin sees on ainult SF 
vahenditest tehtav?
3.	Startup ökosüsteem: turundus (rida 7): kui viimati sellest rääkisime, 
siis siin real eelarveliselt omajagu paindlikkust sees (278k) ja saaks 
tõenäoliselt ka mõnele teisele reale osaliselt tõsta. Sõltub ka sellest, et 
kuidas komm teemad EISi siseselt lahendatakse (kas SUE-le jääb oma komm 
inimene või mitte), aga igal juhul võiks täpsustada, et mida selle summa 
ulatuses 2025. aastal tehakse või siis osaliselt ümber jaotada.
4.	Startup ökosüsteem: muu mujal liigitamata tegevus (rida 9) – siia alla 
võiks tuua meie viimasel kohtumisel räägitu, et tegeleme SUE kaudu 
süsteemselt ökosüsteemis esinevate regulatiivsete kitsaskohtade 
tuvastamisega ning selle info toomisega MKMi (mitte ainult PM ümarlauaga 
seoses). Võiksime mõne formaadi välja mõelda, et nt hetkeseisuga top 5 
aktuaalset mure (meie hinnangul suurima mõjuga) ja ka turu nägemuses 
potentsiaalset lahendust, mille tagasi miski seisab ja kus MKM saaks 
sekkuda/kaasa aidata. Lisaks sellega seonduvalt võiks siin või mujal ära 
mainida, et loome advisory boardi SUE kõrvale (mitte ainult DeepTech jaoks), 
mis lisaks reg. probleemidele aitab laiemalt ökosüsteemi vajadusi välja 
selgitada ning SUE uute tegevuste puhul tegevusi ka turuga valideerida, et 
kas need on ka turuosaliste hinnangul vajalikud. Samuti aitaks nende 
kaasamine ideaalis lahendada ka kommunikatsiooniprobleeme, kus mõni 
eelnimetatud osapooltest või nende esindajatest pole hästi kursis SUE 
tegevustega.
5.	Inimkapital: välistalent – veerg G-s kirjas, et sisaldab ka 50k hanget, 
aga ka real 4 on see hange vist sees „tuleviku tegijate pealekasvu näol“?
6.	Kuna leppisime viimasel MKM x SUE koosolekul kokku, et lähme edasi ideede 
korjega Asutajate Seltsi, EstBan, EstVCA ja/või teiste seotud osapooltega, 
et mida saame teha asutajate pealekasvu soodustamiseks SUE kaudu, siis too 
palun ka siin see sobivas kohas/real välja, sh paindlikkus eelarves, et 
oleks võimekus olemas paari täiendavat algatust rahastada.

Viimase punktiga seotult mõtle palun ka läbi, et mida on vaja selleks, et 
uusi tegevusi (nt asutajate pealekasvuks) võimalikult edukalt ja mõjusalt 
ellu viia. Lisaks SUE mehitamise küsimusele ka siis eelarve pool, et kas on 
vaja SFi vahendeid mujalt juurde tõsta või mida saaks/tuleks 1% TA vahendite 
arvelt hoopis teha (nt DeepTech tegevused). See tähendab, et praegu oleks 
hea koht anda märku kui on midagi, mida MKMilt täiendavalt vajaksid.

Tervitades

	Henrik Kutberg
iduettevõtlusvaldkonna juht
Innovatsiooni ja tehnoloogia osakond
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
+372 553 3687  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <https://www.mkm.ee/> www.mkm.ee | Suur-Ameerika 1, Tallinn

See elektronkiri võib sisaldada konfidentsiaalset informatsiooni. Kui antud 
kiri ei ole suunatud Teile, siis selle avaldamine, kopeerimine, levitamine 
või muul viisil kasutamine on rangelt keelatud ning võib olla ebaseaduslik. 
Kui saite selle kirja ekslikult, palun teavitage sellest koheselt kirja 
saatjat ning kustutage kiri oma süsteemidest.

  _____

This e-mail may contain confidential information. If you are not the 
intended recipient you are hereby notified that any use, disclosure, 
copying, distribution or taking any other action in reliance on the contents 
of this information is strictly prohibited and may be unlawful. If you 
received this e-mail in error, please contact the sender and delete the 
material from your systems.